fbpx

Arel Üniversitesi’nde Markalaşma ve Dış Ticarette Markalaşma Konulu Söyleşi Gerçekleşti

Arel Üniversitesi’nde Markalaşma ve Dış Ticarette Markalaşma Konulu Söyleşi Gerçekleşti

04.05.2023

Üniversitemiz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü Markalaşma ve Dış Ticarette Markalaşma konulu söyleşi gerçekleştirdi.

Uluslararası Ticaret ve Finansman (İnilizce) Bölümü’nün gerçekleştirdiği söyleşi etkinliğinin konuğu, pek çok bilinen markanın direktörlüğünü yapmış olan ve halen, 80’den fazla ülkeye yaptığı ihracatla ülkemizin başarılı şirketlerinden Kent Fiesta’nın, Yönetim Kurulu Üyesi Dilek Terliksiz oldu.

Önemli bir “Marka Stratejisti” olan ve stratejik inovasyon ve tasarım konusunda uzman olan Dilek Terliksiz markalaşma ve özellikle de yurtdışında markalaşmada dikkat edilmesi gereken noktalar, izlenmesi gereken stratejiler, markanın DNA’sı, dijital dönüşüm ve sürdürülebilirlik perspektifi ile ilgili dünyadan verdiği örneklerle ve vaka çalışmaları ile etkili bir sunum gerçekleştirdi.

“Bir Şirketin Varlık Sebebi Para Kazanmak Ciro Yapmak Olamaz”

Markalaşma ile ilgili önemli bilgiler veren Dilek Terliksiz bir şirketin varlık sebebinin para olmaması gerektiğini ifade ederek misyon ve vizyonun önemini vurguladı. Dilek Terliksiz sunumunda şu ifadelere yer verdi;

“Bugün dünyada ki her organizasyon ne iş yaptığını ebetteki bilir. Ama nasıl bu işi yapıyorlar? Her organizasyon bunu bilmiyor. Bazıları bunu nasıl yapacağını biliyor ve bunu iyi yapanlarda ayrışıyor. Çok az organizasyon neyi neden yaptığını biliyor. Bir şirketin varlık sebebi para kazanmak, ciro yapmak olamaz, bu bir sonuçtur. Burada neden sorusu o şirketin var olma sebebidir.  Bu bir inanış olabilir, bir neden olabilir, bir problem olabilir. Bir anlayış olabilir.

Şirketinize sorun. Varlık sebebi, misyonu nedir? O şirketin yöneticileri yataklarından niye kalkıp o işe gidiyorlar. Cevap para kazanmak olmamalı. Para her zaman bir araçtır. Vizyonun, misyonun sonucudur. İster üç kişilik dondurmacı olsun, ister büyük bir teknoloji şirketi olsun, isterse bir ihracat şirketi olsun ne organizasyonu olursa olsun onun bir varlık sebebi olmak zorunda.

Amerika’da Bir Türk Markası: Chobani

Chobani diye bir marka var. Sahibi Türk bir adam. Amerika’da çok büyük bir marka. Biz burada pek fazla bilmiyoruz. Amerika’da neden çok fazla biliniyor. Chobani çok yüksek kaliteli yoğurtlar yapıyor. Rekabetten farklı olarak farklı bir malzeme kullanıyor. Hakikaten baktığınızda ürün iyi bir ürün. Ama Chobani sadece yoğurt satmıyor. Bir yandan da göçmenlere istihdam sağlıyor. Chobani’nin sahibi yataktan kalktığında acaba bugün göçmenler için ne yaptım diyor. Bünyesin de yüzde 30 çalışanı göçmenlerden oluşuyor.

Marka Stratejisinin Güncellenmesi

Yerelleşme, lokalleşme adaptasyon  bunlar çok önemli konular. Her ülkedeki sektörel, politik gelişmeler, rekabet, tüketici davranışı ve beklentileri bunları gerçekten takip etmek gerekiyor. Eğer ürün stratejisinde değişiklik olacaksa marka evinin güncellenmesi gerekiyor.

Marka Sağlığının Takibi

Genelde pazarlama departmanlarının kontrolünde oluyor gibi olur bu işler ama artık dünya değişiyor. Düzen değişiyor. Satış sonrası servis yetkilisi bile bir şirketteki tüketicinin marka ile ilgili algısına inanılmaz etki edebiliyor. Dolası ile her anlamda markanın performansını takip etmek gerekiyor. Marka sağlığını takip etmek gerekiyor.

Yerel ve global ölçekte markalaşmanın süreci ve gelişimi ile ilgili önemli bilgilerin verildiği söyleşi soru cevap kısmının ardından sona erdi.