fbpx

Pazarlamada ASMR’nin Etkisi Konuşuldu

Pazarlamada ASMR’nin Etkisi Konuşuldu

06.12.2023

Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi’nden Öğr. Gör. Dr. Ali Karpuz, “ASMR ve Pazarlama” başlıklı söyleşide İstanbul Arel üniversitesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü öğrencileriyle bir araya geldi.

Son dönemlerde sosyal medya ve dijital ortamlarda oldukça popüler olan ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) özellikle pazarlama alanında da sıklıkla tercih edilen uygulamaların başında geliyor. ASMR’nin, insanları plansız satın alma davranışına sürükleyen bir etki oluşturduğunu söyleyen Bilecik Şeyh Edebali Öğr. Gör. Dr. Ali Karpuz ASMR ve pazarlama stratejisi ile ilgili öğrencilere önemli bilgiler verdi.

 

ASMR kavramını “hoşnut eden ürperme” olarak betimleyen Dr. Karpuz,  ASMR’nin mağaza atmosferi oluşturulması, reklamlar ve duyusal pazarlama gibi farklı satış yöntemlerinde uzmanlar tarafından uygulanan bir teknik olarak açıkladı.  ASMR hissinin ses ve görüntü gibi çeşitli tetikleyicilerle boynun arka tarafında oluşan bir his olarak başlayıp vücuda yayılabildiğini söyleyen Dr.Karpuz, ASMR’nin pazarlamada kullanımını çeşitli reklam örnekleriyle anlattı. ASMR’nin fizyolojik ve psikolojik altyapıya bağlı olduğunu söyleyen Dr. Karpuz hissin yaşanması için uygun tetikleyiciler olması gerekliliğini vurgulayarak aynı bireyin genç yaşta bu tetikleyicilerden etkilenirken ilerleyen yaşlarda bu tetikleyicilerin etkisiz kalabileceğini anlattı.

ASMR’nin duyusal pazarlama ile deneyimsel pazarlamayı aynı anda gerçekleştirdiğini ve bunu yaparken duyulara seslendiğini, sesten kaynaklı olarak bir hoşnutluk yani endorfin oluşturduğunu belirten Karpuz’a göre, endorfinin zıt hali misofobi yani rahatsız edici ürpermedir.

Duyma, işitme, hissetme, tatma ve koklama olarak beş his ile ASMR oluşabileceğini belirten Karpuz, ASMR’nin oluşturduğu dopaminin salgılanmasına bağlı olarak kişilerin plansız satın alma davranışına sürüklenebileceğini belirtti. Benzer şekilde, internet alışverişlerinde de yaratılan sanal mağaza atmosferinin insanlarda dopamin salgılanmasını tetikleyebileceğini ve bunun için reklamcıların, hedef kitlesine uygun ASMR tetikleyicisi tercih etmesi gerektiğinin önemini vurguladı. Öğr. Gör. Dr. Ali Karpuz’a söyleşi sonunda Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Aslı Burcu Toku tarafından bölüm adına teşekkür belgesi takdim edildi.